Je kan toch wel tegen een grapje? Wat ben jij lichtgeraakt zeg! Die millennials kunnen ook niets hebben! Je kan ook helemaal niets meer zeggen tegenwoordig! Dit soort opmerkingen hoor je steeds meer. En misschien is het inderdaad zo dat opmerkingen die een paar jaar geleden normaal gevonden werden, nu niet meer acceptabel zijn. Opvattingen over gedrag en omgangsvormen op de werkvloer zijn in ontwikkeling. Ongewenst gedrag is een hot topic en als bedrijf moet je daar iets mee. Bied jij werknemers een veilige werkomgeving en zijn de richtlijnen voor iedereen duidelijk?
Sociale veiligheid op de werkvloer
Hoe zorg je er als werkgever voor dat jouw werknemers zich veilig voelen en zich goed gedragen naar hun collega’s? Veiligheid gaat niet alleen om fysieke veiligheid, zoals het voorkomen van arbeidsongevallen maar ook om sociale veiligheid, om goede omgangsvormen met collega’s en leidinggevenden. Voor veel bedrijven brengt ongewenst gedrag jaarlijks een grote kostenpost met zich mee door psychische uitval en juridische procedures. Maar wat zijn normale omgangsvormen en wie bepaalt die? En hoe voorkom je ongewenst gedrag op de werkvloer?
Ongewenst gedrag
Soms is het heel duidelijk wat ongewenst gedrag is: seksueel grensoverschrijdend gedrag, agressie tussen werknemers onderling en pesten of intimidatie. Is er sprake van ongewenst gedrag binnen jouw organisatie? Het team van Committ Legal is gespecialiseerd in advisering en begeleiding van meldingen en incidenten binnen het domein van sociale veiligheid. Neem contact met ons op zodat wij van de werkvloer weer een veilige omgeving kunnen maken, waar iedereen weer met plezier, vertrouwen en een veilig gevoel zijn werk kan doen.
Normale omgangsvormen op de werkvloer
Meestal is het wat minder duidelijk wat ongewenst gedrag is, zoals de opmerking: ‘wat heb jij een leuk jurkje aan!’ Bij zo’n opmerking speelt ook nog mee wie het zegt, hoe het gezegd wordt, hoe het opgevat wordt en wat er impliciet mee bedoeld kan worden. Een grijs gebied. En waar de ene medewerker een directieve leidinggevende prima vindt, vindt een ander dat een bullebak. Ga eens met je medewerkers in gesprek over wat zij onder normale omgangsvormen verstaan. Het is belangrijk om goede afspraken te maken en op papier te zetten wat jouw organisatie verstaat onder ongewenst gedrag. Gaat dat in overleg dan is er meer draagvlak.
Veiligheidsrisico’s inventariseren
Hoe is de sociale veiligheid binnen jouw bedrijf geregeld? Wat zijn de afspraken? Of ga je ervan uit dat iedereen wel weet wat wel en niet kan? Het is natuurlijk beter om problemen voor te zijn. Dit doe je door de risico’s te laten inventariseren. Met onze Quick-Scan van Red Flags kijken we of de aansprakelijkheid goed geregeld is en welke risico’s er zijn op het gebied van sociale veiligheid. Daarmee weet je welke verbeteringen je kunt doorvoeren zodat er minder kans is op ongewenst gedrag.
Gedragscode
Problemen op het gebied van sociale veiligheid hebben altijd een grote impact op medewerkers. Om de sociale veiligheid van iedereen te kunnen waarborgen, is het belangrijk dat iedereen zich bewust is van welk gedrag onwenselijk is en richtlijnen daarvoor te laten opstellen door een jurist. Zo zijn de regels voor iedereen duidelijk. Daarnaast heb je als werkgever iets waar je medewerkers op aan kunt spreken, als ze zich niet aan de richtlijnen houden. Committ Legal verzorgt advies- en implementatietrajecten voor de aanpak van sociale veiligheidsissues. Zo weet je zeker dat het bij jou goed geregeld is en dat jouw medewerkers zich veilig voelen op hun werkplek.
Vertrouwenspersoon
Zorg ervoor dat je medewerkers bij iemand terecht kunnen als ze tegen ongewenst gedrag aanlopen. Voor veel medewerkers is het al fijn om een luisterend oor te hebben met een geheimhoudingsplicht. Of jouw bedrijf een interne vertrouwenspersoon of voor iemand van buiten de organisatie kiest, is helemaal aan jou. Committ Legal kan hierin adviseren en doorverwijzen indien gewenst.
Aanpak van sociale veiligheidsissues
Het aanpakken van sociale veiligheidsissues is niet eenvoudig. Soms speelt gedrag al jaren en wat vroeger normaal gedrag werd gevonden, is nu niet meer acceptabel. Daarnaast gaan mensen dingen ook normaal vinden en wennen ze aan bepaalde omgangsvormen. Als je de eerste keer twee collega’s elkaar hoort uitschelden, schrik je. Hoor je dat elke dag, wen je eraan en sta je er niet meer bij stil dat schreeuwen en schelden in een professionele omgeving echt niet normaal is. Twijfel je aan de omgangsvormen binnen jouw bedrijf? Neem dan contact op met Committ Legal om te kijken of de werkomgeving die jij mensen biedt prettig en veilig is. Zo kan je veel ellende in de toekomst voorkomen.