Een arbo-arts en een bedrijfsarts worden vaak met elkaar verward. Wie mag wat?
“Dat de beste mensen gaan lopen’’ of dat “deze als eerste voor ontslag in aanmerking komen’’, is een veel gehoorde vrees bij ondernemers die (gaan) (re)organiseren. Hoe kun je op een goede manier zorgen voor het gewenste resultaat? Het antwoord op deze vraag heeft ook alles te maken met tactiek, de juiste aanpak.
In deze laatste blog in de serie ‘het geheim van (re)organiseren’, gaan we in op het behouden van de talenten/vaardigheden die nodig zijn om de onderneming op een intern stabiele manier te laten overleven en te laten floreren.
Timing en tactiek zijn essentieel voor een succesvolle (re)organisatie om medewerkers zekerheid en perspectief te verschaffen, zonder afbreuk te doen aan de stabiliteit. Wat is de beste communicatie en op welk moment? Wanneer informeer je de ondernemingsraad (OR)? En wanneer licht je personeel in over de voorgenomen (re)organisatie?
Timing en tactiek staan centraal in deze tweede blog in de driedelige serie: het geheim van succesvol (re)organiseren.
Aanpassingsvermogen is wat Corona vergt van ondernemingen. Past jouw functiehuis nog wel, zijn er minder of andere rollen nodig, wil je meer flexibiliteit inbouwen en of kan je het werk ook met minder personeel klaren. Hoe kan aangepast worden aan de nieuwe werkelijkheid? Een (re)organisatie kan voor de gewenste aanpassingen een oplossing zijn. Of dat nu is vanwege bezuinigingen of omdat de wens bestaat op de organisatie anders in te richten. Als de directie voornemens is binnen nu en een paar maanden een (re)organisatie af te ronden, betekent dit snel schakelen en stappen zetten.
Maar hoe pak je een (re)organisatie het beste aan? Wij nemen je mee in een serie van drie blogs.
In de rechtspraak zijn op het gebied van arbeidsrecht weer verschillende corona gerelateerde vragen beantwoord. Wij geven je een overzicht van de belangrijkste uitspraken.
Uit onderzoek blijkt dat werknemers steeds vaker een beroep doen op hun rechtsbijstandsverzekeraar als het gaat om getouwtrek over re-integratie.
HR is aan zet! Bedrijven en organisaties zoeken naar manieren om weer vol aan de slag te gaan. Maar dan op een manier die past in de ‘anderhalvemetereconomie’: het nieuwe normaal. Dat vergt aanpassingen, een nieuwe manier van omgaan met personeel.
Langdurig ziekteverzuim: geen werkgever die daar vrolijk van wordt. Het is kostbaar en tijdrovend. Daarnaast voelt het gewoonweg niet goed als een werknemer als gevolg van het werk arbeidsongeschikt raakt. Nu vanwege de coronacrisis thuiswerken voor veel werknemers nog lang de norm blijft, is het zaak zowel de korte- als de langetermijngevolgen hiervan goed te regelen. Langdurig ziekteverzuim door thuiswerken: je voorkomt dit door regelmatig te evalueren.
Je bedrijf sluit met de werknemer een vaststellingsovereenkomst over de voorwaarden waaronder het dienstverband eindigt. Dat is fijn, want dat scheelt weer een UWV-procedure of een gang naar de rechter. Maar dan blijkt er toch iets niet goed te zijn gegaan…