De coronacrisis trekt een zware wissel op veel bedrijven. Om je bedrijf toekomstbestendig te houden, kan het noodzakelijk zijn om te reorganiseren en afscheid te nemen van (een deel van) je werknemers. Let bij reorganisatie op de nieuwe spelregels van het UWV. In dit artikel lichten we de nieuwste Uitvoeringsregels bij ontslag wegens bedrijfseconomische omstandigheden toe.
U bent werkgever en uw medewerker meldt zich arbeidsongeschikt. In meeste gevallen is de medewerker is de medewerker snel weer opgeknapt en aan het werk. Echter, in een aantal gevallen ontstaan problemen bij arbeidsongeschiktheid. Mag u een ziekmelding weigeren, als u zeker weet dat de werknemer niet arbeidsongeschikt is? Wat als u het oneens bent met het oordeel van de bedrijfsarts? Hoe zit het met ziekte en vakantiedagen? Wat zijn de gevolgen als een medewerker arbeidsongeschikt uit dienst gaat? Het antwoord op deze veelvoorkomende vragen leest u in dit artikel.
Goede voorbereiding is het halve werk. Dat adagium geldt ook voor een goed arbeidscontract.
Veel ondernemers en HR Managers worden regelmatig geconfronteerd met een gebrekkig personeelsdossier. Of dat nu kleinere ondernemingen zijn of grotere; het kan altijd voorkomen dat u besluit dat het beter is om van een bepaalde medewerker afscheid te nemen. Bijvoorbeeld omdat een medewerker niet goed functioneert, zijn targets niet haalt of niet goed in het team ligt.
Uit onderzoek blijkt dat werknemers steeds vaker een beroep doen op hun rechtsbijstandsverzekeraar als het gaat om getouwtrek over re-integratie.